Welkom op de site van Erwin en Sarah!

Cambodi-yeah

Eenmaal de grens over gelopen, kom je echt in een totaal ander land. Een rode zandweg, ander soort mensen, huizen en uitzichten.

De mensen in Cambodja hebben weer een andere indruk bij ons achtergelaten, dan alle andere bezochte landen. Cambodjanen leven weer wat primitiever dan de Vietnamezen, maar zijn erg vriendelijk en spreken gelukkig best goed engels.

We zijn begonnen in de badplaats Sihanoukville. Erg toeristisch, maar met de scooter toch de mooie plekken en stranden gevonden. We hebben hier kerst op het strand gevierd en heerlijk (NOT) kalkoen gegeten voor veelste veel geld...

Naast een paar dagen niksen (boekje lezen, zonnen en pedicure op het strand) hebben we een snorkel / eiland tochtje gemaakt en daarna zijn we vertrokken naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Phen.

Ons bezoek aan Phnom Phen draaide vooral om de geschiedenis van de Rode Khmer oorlog en de daarbij behorende Killing Fields. We zijn in het oude S21 gebouw, waar destijds vele martelingen hebben plaatsgevonden, en naar de Killing Fields, waar vele massagraven zijn gevonden, geweest.

Het S21 pand is nu omgebouwd tot museum, maar de herrinering aan de gruwelijke praktijken zijn nog altijd voelbaar in de lege kamers en op de gezichten van de honderden portretfoto's, die zijn gemaakt als 'registratie' van de gevangenen.

Een fotorapportage van een zweedse fotograaf in die tijd maakte ons duidelijk hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren. Hij omschrijft zijn gedachten destijds bij de foto's en zijn gedachten erover met de wijsheid van nu. De buitenwereld werd een totaal ander beeld van de werkelijkheid gegeven, wat ook hij toen geloofde.

Na deze heftige geschiedenis meegekregen te hebben zijn we vertrokken naar Siem Reap om daar oud en nieuw te vieren. Dit was geweldig maar hebben we al eerder gemeld op de site.

Siem Reap in een erg leuk stadje met veel restaurantjes en barretjes. Het is de uitvalsbasis om naar Angkor Wat (mega groot tempelcomplex) te gaan. Wij hadden dat als laatste bewaard en hebben nog een uitstapje gemaakt naar Battembang.

Maar liefst 8 uur op een boot, met veel te harde bankjes, door de geweldige natuur van Cambodja gevaren. Ook hier (net als in de Mekong Delta) leven veel mensen op en rond het water.

Vlak voor onze terugreis dus naar Angkor Wat. Tuktuk gehuurd voor de hele dag en om 5 uur vertrokken om de zonsopgang te bekijken. Het terrein en de tempels en ruines zijn echt geweldig. Sommige reizigers besteden zo'n 2 a 3 dagen in Angkor, maar wij hadden eerlijk gezegd aan een dag genoeg (na 6 tempels begint alles op elkaar te lijken).

Inmiddels zijn we weer thuis en hebben we geslapen in ons eigen bedje!! Familie en vrienden waren er gelukkig om ons op te halen van Schiphol en het voelde erg goed om ze weer te zien.

Klik hier om naar de overige foto's van Cambodja te gaan!

jayk en mar

wat super.....weer thuis!! welkom, en blij dat jullie er veilig en wel zijn!!
leuk jullie laatste verhaal vanuit huis.
we hebben elkaar's mailadres ook, dus.....
lekker genieten van je eigen bedje , thuis zijn en familie en vrienden weer zien. alles verwerken en onwijs nagenieten.
als jullie weer helemaal geakklimatiseerd zijn en er aan toe zijn, doen we dat nagenieten nog eens met z'n viertjes, toch?!
liefs en mooi jaar verder........Jayk en Mar...namasté!!

Fred en Sonja

Hoi Erwin en Sarah,
Zelfs het laatste verhaal is erg mooi en zeker indrukwekkend, vooral het verhaal en de geschiedenis van de Rode Khmer oorlog waar jullie ons al over hadden verteld.
Verder vinden wij het weer heerlijk dat jullie thuis zijn en met die heerlijke andijvie met gehaktballen de eerste avond hebben jullie zeker het gevoel dat jullie terug zijn in NEDERLAND ;-)
Dus welkom terug en heel veel succes met al jullie voornemens in 2010.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX jes

joke

En hoe bevalt het thuis????
Dubbel gevoel waarschijnlijk.
Indrukwekkend en kippevellerig de S21 gevangenis, waar mensen toe in staat zijn, het is niet te bevatten wat voor gruwelijke dingen daar zijn gebeurd.
Op de killingfields hadden we steeds koude rillingen.
Angor is geweldig, en om eerlijk te zijn hadden wij het met een dag ook bekeken hoor, de hoogte punten eruit gepikt, de oerwoud tempel is wel het meest geweldigst.
Dat wij daar als jan lullen toch maar hebben mogen lopen TOCH!!!!!
Jullie hoeven ons niet te vertellen dat jullie ongelooflijk hebben genoten, dat hebben we uit jullie verslagen en foto's kunnen opmaken.
Wij hebben ook genoten van jullie verhalen.
Welkom thuis in ons kouwe kikkerlandje
Joke en Nico