Welkom op de site van Erwin en Sarah!

Over de Himalaya naar Nepal

Weg uit de grootste stad van Tibet (Lhasa) geeft weer een ander beeld van Tibet. Onderweg zie je vele pelgrims, kleine dorpen tussen de hoge bergen, turquois gekleurde meren, uitzichten op de witte bergtoppen, en nog veel meer moois.

In 6 dagen gingen wij naar Nepal, wetende dat de omstandigheden steeds zwaarder zouden worden. Met een nog zieke Sarah, niet een heel goed vooruitzicht maar onder andere door de zorg van onze medereizigers hadden we toch ook de hoop dat het voor de grote dag weer goed moest komen.

De grote dag was de dag dat we naar het Mount Everest Basecamp zouden gaan. De voormalige verzamelplek van bergbeklimmers om te aclimatiseren, voordat ze de hoogste berg van de wereld zouden beklimmen!

Maar eerst geslapen in verschillende kleine bergdorpjes. Het programma was goed in elkaar gezet. Meestal niet al te vroeg op en dan 's ochtends naar een bezienswaardigheid in de buurt, om dan 's middag weer een stuk te rijden naar de volgende plek. Bezienswaardigheden waren trouwens voornamelijk boeddhistische kloosters en tempels, wat eerlijk gezegt door de hele groep als 'een beetje teveel' werd ervaren.

Na 4 dagen, net over een bergpas van boven de 5000 meter zagen we de Mount Everest dan ineens. Toch een soort kippevel gevoel. Na wat mooie foto's reden we door naar de plek vlakbij het Basecamp waar we gingen slapen. Een wandeling gemaakt naar het hoogste punt van onze reis en weer terug naar ons primitieve hotel.

Er was geen verwarming in het hotel en 's nachts vriest het behoorlijk op deze hoogte. De locale bevolking maakt daar in een gezamelijke ruimte thee opgestookt door gedroogde Yak-poep (dat stinkt dus!). Met de groep potje poker gespeeld en daarna met 4 dekens in bed gekropen. Dit was een lange nacht door de kou, weinig adem en hoofdpijn door het zuurstofgebrek.

Laatste nacht was vlakbij de Nepalse grens. Nepal in was geen probleem, maar China uit duurde wat langer. Letterlijk elke tas wordt geopent en onderzocht en boeken worden ingekeken... of we geen foto van de Dalai Lama of Tibetaanse vlaggen erin hadden staan.

Eenmaal over de grens stapte we in een gezamelijk grote bus. We moesten 5 uur reizen naar Katmandu (hoofdstad van Nepal). Wat vooraf een lange saaie rit moest worden, is achteraf de rit van ons leven geworden.

Derek (reisgenoot) maakte een geintje over de Nepalese bevolking, die het heel normaal vinden om in plaats van in, op de bus te zitten. 2 minuten later zaten wij dus ook op de bus. Niet helemaal zonder gevaar op grint weggetjes, maar wat een geweldige uitzichten in het groene Nepal en wat leuk om naar iedereen te zwaaien die het maar wat vreemd vinden om blanken op de bus te zien zitten.

Op een of andere manier voelde het groene Nepal als een verademing na het hoogliggende grijs/bruine Tibet. Na 5 uur waren we in Kathamandu, even lekker bijkomen!

Klik hier om naar de foto's te gaan!

Ingrid

Of het nou Sonja en Fred zijn in Afrika, Harm en Cindy op werelreis, Ingrid in Malta of jullie op deze reis..... wat een prachtige verhalen en foto's allemaal. En ik ben heel blij dat ik een beetje met jullie (iedereen)mee mag genieten. Sarah, ik hoop dat je ondertussen eens echt bent uitgeziekt. Ziek zijn doe je maar als je weer thuis bent, niet op vakantie!
Blijf genieten en foto's maken en van die mooie verhalen schrijven!

rene - stichting maya nepal

Namaste en welkom in Nepal.
Ik kijk er naar uit om jullie te ontmoeten in Pokhara volgende week. Het zou erg leuk zijn als jullie dan een paar dagen in ons dorpje kunnen komen logeren en het echte nepalese leven ervaren. Tot gauw!

willy

wat geweldig weer en SUPERGAAF boven op de bus!!!
Zo zie je nog eens wat en integreer je ook een beetje met de bevolking. Helemaal goed zeg. Leuk ook om met de leuke verhalen verder te reizen met jullie

Ada

Wat een geluk dat Sarah mijn berichtje op Hyves heeft gelezen. Vanavond kon ik dus lekker genieten van jullie reisverslagen en prachtige foto's. Ik weet zeker dat jullie nog heel veel leuke en mooie dingen gaan beleven, dus kijk ik al uit naar het volgende verslag.
Veel liefs van de Van Gemertjes

Harm en Cindy

Super super super super super COOL!

Dennis

ziet er weer heel vet uit! kan niets anders zeggen dan dat ik jaloers ben op al die mooie dingen!
Blijf genieten en leuke verhaaltjes schrijven natuurlijk.

Groetjes

tamas

bedankt voor jullie mooie kaart, I LOVE JULLIE

coriene

Wij zijn net terug van een weekje camperen in ons mooie friesland.
Je weet wel het vrouwtje van stavoren, elfstedentocht bruggetjes, zwanen en hollandse koeien en natuurlijk de koude nachten in de caravan.
Ach heeft best iets weg van jullie reiservaringen, alleen
het ritje boven op de caravan heb ik gemist.
Liefs Coriene, Henny en Sanne.

Kinderei

Hey Haantje en Saartje.

Hierbij ook een reactie van mij.

Zo te zien vermeken jullie je prima!
Het ziet er tof en onwijs mooi uit.

En Sarah alweer een beetje opgeknapt?

Geniet ervan en ik lees jullie volgende verhaal wel weer.

Groetjes van Brian.