Welkom op de site van Erwin en Sarah!

Lhasa en de treinreis er naartoe

Lhasa, de hoofdstad van Tibet, onze eerste kennismaking met de Tibetanen. Wat zijn ze anders dan de Chinezen, karakteristieke gezichten met mooie rode wangen, altijd aan het lachen en erg vriendelijk.

Maar eerst even terug naar de treinreis. 48 uur van Beijing naar Lhasa is tussen de echte Chinezen en op houten planken van 50 cm breed, is toch wel erg lang, maar alles bij elkaar een mooie ervaring! De gorgelende geluiden, vieze wc's en het ranzige eten zijn dingen die je in de loop van de tijd vergeet. De mooie dingen, met name de uitzichten, blijven veel langer hangen.

Eenmaal aangekomen in Lhasa werden we prima opgevangen door onze reisorganisatie. Lhasa ligt op 3700 meter hoogte en wordt ook wel het dak van de wereld genoemd. Dit merkte wij overigens direct. Er zit veel minder zuurstof in de lucht en je bent dus veel eerder buiten adem (Fred, we begrijpen nu hoe jij je soms voelt).

Onze 4 dagen in Lhasa waren dus adembenemend. Lhasa is een geweldige stad, omringt door hoge bergen. We hebben een aantal kloosters en tempels bezocht en veel te horen gekregen over het Boeddhisme. Een indrukwekkend geloof, zeker als je ervaart hoe de lokale bevolking hiermee omgaat. Zo zijn er pelgrims die maanden lopend en biddend onderweg zijn naar de Jokhang tempel in het centrum en is iedereen constant offers aan het brengen om in hun volgende leven als beter mens te reincarneren.

Sarah is helaas wel een aantal dagen ziek geweest (iets verkeerd gegeten en mogelijk door de hoogte), maar we hebben genoeg tijd gehad om de lokale markt in vele kleine straatjes te verkennen.

Na 4 dagen Lhasa zijn we in een Landcruiser gestapt en is de reis naar Nepal, over de Himalaya en langs het Mount Everest Basecamp, van start gegaan.

Klik hier om naar de overige foto's te gaan.

Dennis

wow dat ziet er heel mooi uit allemaal!
leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben en dat het heel indrukwekkend is!
zijn jullie eigenlijk niet vanzelf mee gaan doen met die ranzigeheden van die chinezen? :p
veel plezier in Nepal en met de reis er naartoe natuurlijk. owja nog tanx voor het berichtje! erg leuk!
Liefs

Ingrid

Hoi Erwin en Sarah.
Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken. Hebben jullie al een ranzig beest aan een stokje naar binnen durven werken?
Veel plezier verder en blijf vooral van die mooie foto's maken en verhalen schrijven. Zo reizen wij achterblijvers een beetje mee.

groetjes Ingrid (v Zijl)

lotte rinkel

Hoi Erwin en Sarah,
Goed om te horen dat alles goed gaat, jammer dat je toch beetje ziek wordt. Zeker alle indrukken goed opsnuiven. Het is denk ik heel bijzonder om alles zo mee te maken! Geniet ervan, gr lotte

Laurie

Saar en Er!

Was gisteren heeeel eventjes vlakbij! Vloog vanuit Bahrein op-en-neer naar Katmandu, Nepal!
Heb vanuit het vliegtuig jullie naam geroepen, de yaks keken een beetje vreemd...

Al bekeerd tot het boeddhisme?

X

els

Hoi lieverds , helemaal blij met jullie foto's en verhalen. Jammer dat skypen niet meer gelukt is. Maar goed dat ik niet geweten heb dat je ziek was Saar , was anders langs gekomen om je te verzorgen!! Zo vreemd dat hier het leven verder sukkelt , terwijl jullie dagelijks zoveel meemaken. Sla het goed op , kun je er jaren van nagenieten. ( spreek uit ervaring). Lijkt me ook indrukwekkend om een paar dagen het echte leven daar mee te maken in een gewoon dorp, zonder verder touristische atracties. Hou van jullie en tot gauw skypes els

Harm en Cindy

Super gaaf hoor! Wij hebben tijdens onze reis ook veel meegekregen van het boeddhisme. Wat wij echter begrepen is dat het ultieme doel van de boeddhisme is om het nirvana te bereiken (de verlichting) en dus los te komen van het aardse bestaan met telkens weer wedergeboortes. Natuurlijk leven ze goed en maken ze offers om beter terug te komen, maar liever nog om helemaal niet terug te komen in het aardse bestaan (leven is lijden).

Nou goed, dat was even een boeddhistisch lesje van ons. Op deze manier hebben wij het in ieder geval begrepen.

We willen nog een dingetje kwijt: wat een SUPER MOOIE foto's!

Veel reisplezier nog!